Strik vindt het onacceptabel dat de groep van voormalig EU-personeel buiten de boot dreigt te vallen: “De focus van de evacuatiepogingen van de EU-landen richt zich vooral op (voormalig) personeel en tolken van de eigen ambassades en missies. Het is dus aan de EU om in de bres te springen voor de vergeten medewerkers van EU-projecten en missies en te zorgen dat ook zij zo snel mogelijk het land kunnen verlaten. De Europese Commissie en EEAS (Europese Dienst voor Extern Optreden) moeten dit coördineren en zorgen dat de landen hier ook capaciteit voor vrijmaken.”

Het ultimatum van 31 augustus waar de Taliban zich aan vasthoudt voor buitenlandse troepen om het land te verlaten, zorgt er hoogstwaarschijnlijk voor dat eventuele evacuatiepogingen nog lastiger worden. Vanwege deze zeer korte deadline willen de Europarlementariërs binnen 48 uur een reactie van de Commissie over haar plannen om deze groep te evacueren.

Naast de (oud) EU-medewerkers verkeren ook andere groepen, zoals mensen- en vrouwenrechten verdedigers, academici,  journalisten en LHBTI-personen, in acuut gevaar door de machtsovername in Afghanistan door de Taliban. Strik: “De internationale gemeenschap zou alles in het werk moeten stellen om ook hen in veiligheid te brengen voor 31 augustus, door hen mee te nemen in de evacuaties.”

Vorige week kwam de commissie Buitenlandse Zaken op initiatief van de Europese Groenen terug van reces voor een urgente vergadering met Borrell. Verder staat de situatie deze en volgende week geagendeerd in diverse parlementaire commissies. Volgende week komen de fractievoorzitters van de verschillende politieke groepen van het Europees Parlement bijeen in een speciale vergadering over Afghanistan.

Lees de brief hier.