We staan hier vandaag met zo velen verenigd in solidariteit met de dapper vrouwen en meiden in Iran die vechten voor hun vrijheid. Voor het recht om te zijn wie je wil zijn. Te dragen wat je wil, te doen wat je wil. Vrouwen die vechten voor ruimte.

Met diepe bewondering, respect en met tranen in m’n ogen kijk ik de beelden van jonge meiden, amper ouder dan mijn eigen dochters die met hun haren wapperend in de wind hun middelvinger op steken tegen het regime. Vrouwen die zingen en dansen en zo hun ruimte op eisen. Die schoppen tegen auto’s zoals ze willen schoppen tegen het misdadig onderdrukkende regime dat verantwoordeijk is voor de dood van Jina Ahmini en zoveel anderen.

We staan hier in solidariteit voor iedereen die vecht voor vrijheid. Want de strijd die de dappere vrouwen in Iran nu voeren, vindt op vele plekken plaats.

Onze solidariteit moeten we om zetten in actie. Nederland moet pal staan voor de mensenrechten in Iran. Eisen dat er meer sancties komen. Samen met andere Europese landen dit regime keihard veroordelen. We mogen niet stil blijven. We laten van ons horen. We blijven schreeuwen: vrouwen, leven, vrijheid!