Goed voor elkaar zorgen betekent ook zorgen voor zekerheid. En onzekerheid bij mensen wegnemen over wonen, werk en inkomen. GroenLinks vecht voor een samenleving waarin we elkaar eerlijker belonen. Een samenleving waarin grote bedrijven en rijke burgers niet rijker worden, maar meer bijdragen. Een samenleving waarin iedereen kan meedoen. En niemand in armoede leeft.

• Werk je, maar verdien je te weinig om van te leven? Dan krijg je een aanvulling op je inkomen: een basisinkomen. We verhogen ook het minimumloon naar 14 euro per uur. En zelfstandigen zonder personeel - zzp’ers - krijgen een fatsoenlijk uurtarief.
  • Werkende mensen met een laag- of middeninkomen betalen minder belasting. Mensen met topsalarissen juist meer. Net als grote bedrijven en mensen met veel geld. Ben je multimiljonair? Dan betaal je elk jaar 2% van je vermogen aan belasting.
  • We willen dat grote bedrijven vaker een vast contract geven. Dat betekent bijvoorbeeld meer zekerheid voor uitzendkrachten en flexwerkers. En er komt één regeling voor arbeidsongeschiktheid voor iedereen die werkt. Ook voor zzp’ers.
  • Werknemers krijgen meer rechten. Zoals meebeslissen bij belangrijke keuzes binnen een bedrijf. Deels thuiswerken, als dat kan. En meer ouderschapsverlof. Moeders krijgen 9 weken betaald verlof tijdens de eerste 9 maanden na de geboorte van hun kind. Vaders - en verzorgende meeouders - 3 weken betaald verlof.
  • Alle jongeren krijgen op hun 18e 10.000 euro startgeld. Dit geld kun je gebruiken voor je studie. Vanaf je 23e mag je ook iets anders met het geld doen. Zoals het starten van een bedrijf.
  • We vinden werk belangrijk voor je welzijn. Daarom krijgt iedereen zonder baan persoonlijke hulp. Omscholing naar ander werk bijvoorbeeld. Of een baan in een werkplaats voor mensen met een arbeidsbeperking. Gemeenten moeten zorgen voor genoeg zinvolle banen.
  • We verhogen de AOW-uitkering. Zodat ook mensen zonder aanvullend pensioen genoeg inkomen hebben. Ook de uitkering in de bijstand gaat omhoog. Net als de Wajong-uitkering die je krijgt als je niet kunt werken omdat je al vanaf jonge leeftijd een ziekte of beperking hebt.
  • Mensen met grote schulden helpen we bij het aflossen van hun schuld.
  • En er komt goede zorg, schoon drinkwater en elektriciteit voor alle inwoners van Caribisch Nederland.