We moeten de opwarming van de aarde nú stoppen. En nog meer natuurrampen en het uitsterven van planten- en diersoorten voorkomen. We moeten werken aan een gezonde, bewoonbare wereld. Voor onszelf. Maar ook voor onze kinderen. En voor de kinderen van onze kinderen. GroenLinks kiest voor een groene toekomst, voor een groene aarde.

• We verminderen daarom de uitstoot van broeikasgassen. En verplichten bedrijven om duurzaam te werken. Stoten bedrijven veel schadelijke CO2 uit? Dan betalen ze ook veel meer belasting. Over ongeveer 25 jaar is onze samenleving zelfs helemaal klimaatneutraal. Dan brengt het maken van voedsel of producten geen schade meer toe aan het klimaat.
  • We voeren statiegeld in op blikjes en wijnflessen. Plastic verpakkingen recyclen we zoveel mogelijk. En we zorgen ervoor dat je steeds minder gratis plastic bekers en bakjes krijgt. Zo beschermen we de natuur door zwerfafval te voorkomen.
  • Meer natuur is belangrijk voor een gezond klimaat. We maken daarom nieuwe natuur; bij de Marker Wadden, het Oostvaarderswold en in de Peel. Ook verbinden we bestaande natuurgebieden met elkaar; dat is goed voor planten en dieren.
  • Meer groen zorgt ook voor een schone lucht en een gezonde leefomgeving. We planten daarom de komende vier jaar 17 miljoen nieuwe bomen: voor elke Nederlander een nieuwe boom.
  • Er komt een Klimaatfonds van 60 miljárd euro. Met dit geld bouwen we aan een groene economie. We helpen bijvoorbeeld bedrijven met goede ideeën voor groene energie, opgewekt uit duurzame bronnen zoals zon, wind en water. Met het geld bouwen we ook betaalbare en duurzame woningen. Die komen niet in de natuur. Maar vooral op plekken waar nu al is gebouwd.
  • We leggen snelfietspaden tussen gemeenten aan. En we verbeteren het vervoer met de bus en de trein. Er komt bijvoorbeeld een directe treinverbinding tussen Groningen en de Randstad. En veel meer treinen tussen Nederland en andere landen in Europa.
  • Met betaalbaar en goed openbaar vervoer is meer asfalt niet nodig. We starten met rekeningrijden: hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt. Vliegen wordt duurder en met de trein reizen juist goedkoper.
  • We pakken de klimaatcrisis ook aan met duurzame landbouw. Dat is landbouw die rekening houdt met de natuur. We helpen boeren - financieel - om weer biologisch, gezond en diervriendelijk te werken. Met de helft minder dieren dan nu. Zonder gebruik van gif of andere middelen die slecht zijn voor het milieu.
  • Iedereen moet gezond kunnen eten. We maken groente en fruit goedkoper. En leerlingen van alle basisscholen krijgen gezonde schoolmaaltijden.