GroenLinks-Europarlementariër Kim van Sparrentak: “We hebben het steeds vaker over de toekomst van werk en hoe AI en technologie onze banen overnemen in de toekomst. Toch wordt er nu te weinig aandacht besteed aan het feit dat technologie op de werkvloer nu al gebruikt wordt om werknemers in levende robots te veranderen.”

Zo wordt technologie steeds vaker ingezet om werknemers te managen. Dit gaat vaak gepaard met bijvoorbeeld het constant monitoren van vooruitgang, het aantal minuten achter de computer of het volgen van de locatie van een werknemer. Deze constante surveillance kan leiden tot grote druk en stress bij werknemers. De Commissie komt op dit gebied niet met nieuwe voorstellen. “Dat is wel echt een grote gemiste kans. Juist in deze gevallen moeten we de gezondheid en veiligheid op werk voorop stellen”, aldus Van Sparrentak.

GroenLinks had ook graag gezien dat het recht om onbereikbaar te zijn sneller zou worden ingevoerd. Van Sparrentak: “De pandemie heeft de grens tussen werk en privé verder vervaagd door het massale thuiswerken. Het lijkt erop dat thuiswerken blijft, daarom moeten werknemers het recht hebben de digitale deur achter zich dicht te trekken.”

Van Sparrentak is positief over de ambitie om het aantal doden door arbeidsongevallen tot nul terug te brengen. Daarnaast is het ook goed dat in de aangekondigde wetgeving over gendergerelateerd geweld aandacht besteed wordt aan de werkomgeving, waar grensoverschrijdend gedrag nog te vaak voorkomt.

De Europese Unie heeft verregaande bevoegdheden wat betreft de wetgeving over veiligheid en gezondheid op het werk. De plannen van vandaag moeten nu vertaald worden in concrete acties en wetsvoorstellen.