Eickhout vervolgt: "GroenLinks pleit al langer voor meer transparantie, aanscherping en betere handhaving van integriteitsregels om corruptie te voorkomen. De beste manier om het vertrouwen na dit schandaal te herstellen, is door hier eindelijk grote stappen te zetten.”

De Europese Groenen willen een speciale onderzoekscommissie met externe experts om corruptie en de invloed van niet-EU-landen in het Europees Parlement te onderzoeken. Ook wil GroenLinks dat de Europese Commissie vaart maakt met een onafhankelijke integriteitscommissie waar het Europees Parlement al meer dan een jaar geleden voor stemde

Daarnaast moet er een persoon binnen het dagelijks bestuur van het Europees Parlement worden aangewezen die verantwoordelijk is voor het onderzoek naar transparantie, integriteit en de bestrijding van corruptie. “Tekenend is dat het oorverdovend stil bleef nadat een Groene collega-Europarlementariër vorig jaar opriep om op te treden tegen buitenlandse invloeden. Ik verwacht dat dit nu echt verandert”, aldus Eickhout.

Ook wil GroenLinks een einde aan ontmoetingen met lobbyisten die niet officieel zijn geregistreerd en moeten de regels worden aangescherpt voor het openbaar maken van lobby-contacten. GroenLinks hoopt ook dat er eindelijk voldoende steun komt voor een verbod op EU-niveau van donaties aan Europarlementariërs en politieke partijen uit niet-EU-landen.