Suzanne Kröger: “Voor het creëren van draagvlak van klimaatbeleid is het belangrijk dat de grootste vervuilers het meest moeten inleveren. Privéjets zijn decadente spilzucht en worden vaak gebruikt voor hele korte afstanden. In een tijd van crisis waar we zo zuinig mogelijk moeten omgaan met olie, gas en kolen, voor klimaat en afhankelijkheid Rusland.” Met dit voorstel wil GroenLinks de slotverdeling - de verdeling die bepaalt hoeveel en welk soort vliegtuigen mogen landen – voor luchthavens van nationaal belang aanpassen zodat er geen slots worden uitgedeeld aan privéjets. Zo is er geen plek meer voor privéjets in Nederland.

Meer vluchten

Volgens data voor 2022 was ruim een derde van alle privévluchten korter dan 500 kilometer, staat in een onderzoeksrapport van onderzoeksbureau CE Delft. Greenpeace had opdracht gegeven voor het onderzoek. Bijna 11 procent van de privévluchten was zelfs korter dan 250 kilometer.Eerder deed de partij al voorstellen om binnenlandse vluchten aan banden te leggen en vroeg de minister naar een onderzoek om het gebruik van privéjets aan banden te leggen.