De afgelopen dagen sloten D66 en VVD zich bij het wetsvoorstel van GroenLinks en PvdA. De afgelopen weken werkten zij al samen om de vaste beraadtermijn in de abortuswet te veranderen naar een flexibele. De partijen willen nu een nieuwe stap zetten, namelijk zorgen dat ook de huisarts een abortuspil kan voorschrijven. Op dit moment kun je deze pil alleen bij een abortuskliniek of in het ziekenhuis krijgen.

Zo'n vijftig procent van de mensen die voor abortus kiezen, gaat eerst naar de eigen huisarts. Deze huisarts moet hen nu nog doorverwijzen naar een abortuskliniek voor het voorschrijven van de abortuspil of een curettage.

Een bezoek aan de eigen huisarts is voor sommigen emotioneel en fysiek veel minder belastend. De partijen vinden dat de abortuspil bij de huisarts de keuze voor vrouwen vergroot en de abortuszorg verbetert. Vrouwen zijn niet langer gedwongen te reizen naar een abortuskliniek of ziekenhuis, maar kunnen naar hun vertrouwde huisarts in de buurt.

Voor het verkrijgen van de abortuspil bij de huisarts gelden alle huidige waarborgen en zorgvuldigheidseisen zoals die gelden voor abortusklinieken, zoals dat de pil alleen in de eerste negen weken van de zwangerschap mag worden verstrekt.

Tweede Kamerlid Corinne Ellemeet (GroenLinks): “Wanneer iemand de keuze maakt een zwangerschap af te breken is het heel belangrijk dat goede zorg wordt geboden. Dit voorstel houdt vast aan de hoge kwaliteit van abortuszorg in Nederland én vergroot de keuzevrijheid voor vrouwen. De abortuspil bij de huisarts is daarom echt een stap vooruit voor alle vrouwen.”