GroenLinks-Europarlementariër Tineke Strik: “Poolse verdedigers van de rechtsstaat vragen de EU om niet akkoord te gaan met halfslachtige schijnhervormingen waarmee de Poolse rechtspraak beïnvloed blijft door de politiek. Als de Commissie deze oproep negeert komt het vertrouwen in deze Commissie om de rechtsstaat en het EU-verdrag te verdedigen op het spel te staan.”

Als de Europese Commissie daadwerkelijk geld overmaakt naar Polen zonder echt herstel van de onafhankelijke rechtspraak, zegt GroenLinks het vertrouwen in deze Europese Commissie op. Een amendement van de Groenen dat de optie van een motie van wantrouwen tegen de Europese Commissie op tafel legt, kreeg nog geen meerderheid maar wel steun van een groep sociaaldemocraten en liberalen.

Strik: “De steun voor Commissievoorzitter Von der Leyen brokkelt af als zij niet pal voor de rechtsstaat gaat staan. Haar eigen vice-voorzitters stemden al binnen de Commissie tegen haar besluit om Polen miljarden te verstrekken en ook in het Europees Parlement groeit het onbehagen over deze historische fout van Von der Leyen.”