Overstappen op schone energie? Zo doen we dat.

Onze plannen:

• We zetten in op maximale energiebesparing. Je huis isoleren maken we voor iedereen goedkoop en aantrekkelijk. Hoe minder energie we nodig hebben, hoe sneller we onafhankelijk worden van fossiele bronnen.
  • We plaatsen op alle daken zonnepanelen. Niet alleen op dure koophuizen, maar ook op de daken van sociale huurwoningen.
  • Meer windparken op zee helpen ons miljoenen huishoudens van schone energie te voorzien.
  • We stimuleren groene waterstof, aquathermie, en andere duurzame innovaties
  • We gaan nauw samenwerken met andere landen waar makkelijker duurzame energie wordt opgewekt. Omdat het er bijvoorbeeld zonniger is.
  • Door te investeren in een betere infrastructuur kan zonne- en windenergie vervoerd worden naar huishoudens. Of nog efficiënter: we wekken de energie lokaal op.
  • We bouwen fossiele subsidies af. Vervuilen gaat geld kosten. De opbrengst wordt gebruikt om de verduurzaming te versnellen.

Meer weten? Lees dan het standpunt over schone energie van GroenLinks.

De huidige energiecrisis heeft laten zien hoe kwetsbaar Nederland en Europa zijn als het gaat om onze energievoorziening. In onze honger naar betaalbare energie grijpen we naar bronnen zoals gas uit Rusland of olie uit de Noordpool. Samen met andere EU-landen betalen we per dag één miljard euro voor kolen, olie en gas van buiten Europa. We importeren 75 procent van onze energie. Dit kan en moet anders! We zetten vol in op energiebesparing en produceren onze energie in Europa, of zelfs nóg dichterbij huis.

Zonnepanelen op elk dak

Stel je bijvoorbeeld eens voor dat er op alle daken zonnepanelen liggen. En dan hebben we het dus niet alleen over dure koopwoningen, maar juist ook over de sociale huur. GroenLinks wil dat iedereen zoveel mogelijk zelf stroom op kan wekken. Zo profiteren mensen van een lagere energierekening, worden we minder afhankelijk van verre fossiele bronnen en reduceren we onze uitstoot.

Klinkt goed? Op 15 maart is het aan jou om een keuze te maken. Gaan we verder met onze fossiele verslaving, of maken we de overstap naar schone energie? Want dat kan gewoon. Doe mee en stem op GroenLinks!

Jesse Klaver

Aanmelden voor updates

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor mails van GroenLinks en Jesse Klaver! Dan houden wij je op de hoogte van onze plannen en het laatste politieke nieuws.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.