De rijkste één procent van Nederlandse huishoudens bezit meer dan een kwart van het totale vermogen in ons land. Dit maakt de vermogensongelijkheid in ons land één van de hoogste in de wereld.

Mag hard werken dan niet lonen?

Nou, in Nederland is het dus precies andersom: hoe hard je ook werkt, je kunt niet op tegen de grote vermogens. Die vermogens worden namelijk gesubsidieerd in plaats van belast. En dat terwijl je tot wel 50 procent belasting kwijt bent over inkomen dat je verdient door te werken.

Dat zorgt niet alleen voor zeer ongelijke kansen, maar maakt ook dat het juist de mensen zijn die het minst hebben, die het meest bijdragen aan onze sociale voorzieningen. Dat kan en moet eerlijker. GroenLinks heeft de plannen klaarliggen om de groeiende ongelijkheid tegen te gaan.

Eerlijk delen. Hoe doen we dat?

Dit zijn de plannen van GroenLinks:

• We introduceren een progressieve vermogensbelasting. Dat betekent dat mensen met een vermogen boven de 1 miljoen daar 1 procent belasting over gaan betalen. Eigenlijk best redelijk, toch?
  • Ook wordt er belasting betaald over het werkelijke rendement op vermogen. Op dit moment wordt nog uitgegaan van het zogeheten fictieve rendement. Als je meer verdient met je vermogen. betaal over een deel nu geen belasting.
  • We belasten het inkomen uit vermogen tegen hetzelfde tarief als inkomsten uit arbeid. Wel zo eerlijk. Nu betaal je gek genoeg meer over inkomen waarvoor je gewoon hebt gewerkt. Dat is wat ons betreft niet rechtvaardig.
  • We verhogen de winstbelasting voor grote bedrijven. Die betalen nu nog heel weinig belasting over winsten die ze maken.
  • We gaan belastingontwijking hard aanpakken (samen met de PvdA presenteerden we eind vorig jaar deze initiatiefnota daarover).

De kansenongelijkheid neemt toe

De allerrijksten belonen met belastingsvoordeel, vergroot de verschillen. Het is oneerlijk dat iemand die met veel geld is geboren, minder bijdraagt aan de samenleving dan iemand die zonder vermogen is opgegroeid. Dat betekent dat je zonder vermogen al een achterstand hebt die je met dit systeem niet meer in kunt halen. Dit geeft mensen met geld meer macht en invloed. Denk hierbij ook aan grote donaties aan politieke partijen. In Nederland zijn daar nu nog nauwelijks regels voor. GroenLinks zet zich in om deze kloof te dichten en voor eerlijkere kansen te zorgen.

De sterkste schouders gaan de zwaarste lasten dragen

Dat de rijken steeds rijker worden en de armoede ondertussen toeneemt is niet met elkaar te rijmen. Steeds meer gezinnen hebben last van de hoge inflatie en de stijgen kosten. Maar dit kan anders. Door een progressieve vermogensbelasting in te voeren en mensen eerlijke belasting te laten betalen over hun rendement op vermogen. Maar ook door belastingontwijking tegen te gaan. Kies jij op 15 maart ook voor een Nederland waarin de sterkste schouders écht de zwaarste lasten dragen? Stem dan op GroenLinks!

Jesse Klaver

Aanmelden voor updates

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor mails van GroenLinks en Jesse Klaver! Dan houden wij je op de hoogte van onze plannen en het laatste politieke nieuws.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.