Het belangrijkste onderdeel van de voorstellen zijn de nieuwe regels rond Europese investeringen voor de bouw van een netwerk van snelwegen, havens, vliegvelden en natuurlijk treinverbindingen. Aan de hand van deze regels kunnen EU-landen straks aanspraak maken op EU-subsidies voor mobiliteitsprojecten. Eickhout: “De Commissie wil duidelijk inzetten op verduurzaming door meer vervoer per trein en schip, maar wil bijvoorbeeld ook de bereikbaarheid van vliegvelden verbeteren. Wij willen ondubbelzinnig inzetten op strenge voorwaarden wat betreft duurzaamheid. Dit geld moet geïnvesteerd worden in de duurzame transitie, niet fossiele infrastructuur’. 

Het vandaag gepresenteerde actieplan bevat daarnaast initiatieven om het reizigers makkelijker te maken in Europa om de trein te nemen voor lange afstanden. Eickhout: “Het is goed dat de Commissie hier aandacht aan besteedt, maar vooralsnog is het wachten op stevige wetgeving. Er komen proefprojecten en obstakels worden verder bestudeerd, maar pas later wordt gekeken naar bijvoorbeeld mogelijke BTW vrijstelling of regels die het boeken van internationale tickets makkelijker moeten maken.” 

Zowel het Parlement als de EU-landen formuleren de komende maanden hun onderhandelingspositie op deze plannen. GroenLinks zet volgend jaar in de onderhandelingen volop in op meer treinen in Europa.