De data waar het hierbij om gaat heeft betrekking op niet-persoonlijke data; persoonsgegevens blijven geregeld onder de AVG. Denk bij deze data aan: ‘slimme’ producten in huis, hoeveel je rijdt, maar ook industriële data, zoals data over de productieprocessen van bedrijven. Europarlementariër Kim van Sparrentak vindt het voorstel een goede basis om op voort te borduren: “Mensen moeten 100% controle kunnen hebben over hun eigen data. Voor goede digitalisering en innovatie moeten we bovendien juist kennis delen, in plaats van dat bedrijven onze data zich exclusief toe-eigenen voor meer macht en winst.”

Als het aan GroenLinks ligt, krijgen mensen de volledige controle over hun data en ben je bedrijven na aankoop van een product geen data verschuldigd. Je moet dit dus kunnen weigeren zonder dat dit gevolgen heeft voor de werking van een product. Zo wil GroenLinks dat bedrijven alleen met toestemming van de gebruiker bij de data mogen. In het voorstel van de Commissie mogen bedrijven nog wel standaard bij de data.

Het voorstel maakt het ook makkelijker om tussen verschillende clouds (online dataopslag) te wisselen. Verder mogen consumenten hun data niet met de grote techbedrijven delen vanwege hun machtspositie als ‘poortwachter’. Volgens Van Sparrentak zijn dit flinke stappen vooruit: “Dit zijn serieuze voorstellen om de datamacht te breken die grote techbedrijven hebben. We moeten niet afhankelijk zijn van een klein aantal grote bedrijven voor onze digitale infrastructuren en de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Zo geven we andere bedrijven ook een kans om met die data betere technologie te ontwikkelen. Consumenten kunnen nu ook makkelijker overstappen naar een andere meer privacy-vriendelijke of duurzame cloud-aanbieders.”