GroenLinks-Europarlementariër Kim van Sparrentak schreef mee aan de voorstellen: “Het Europees Parlement is duidelijk: we beschermen leerlingen tegen situaties waar een algoritme hun toekomst bepaalt zonder menselijk toezicht.” 

Ook uit het Europees Parlement haar zorgen over de afhankelijkheid van een klein aantal grote techbedrijven in het digitale onderwijs en de verzameling van persoonlijke data via onderwijssoftware. In Nederland is ruim 70% van de basisscholen tegenwoordig ‘Google school’. Ondertussen is het onduidelijk wat er met de data van scholieren gebeurt. Van Sparrentak: “In Europa moet je onderwijs kunnen volgen zonder daarvoor al je data af te moeten staan of gesurveilleerd te worden. Voor onze publieke diensten mogen we daarom niet afhankelijk zijn van een eliteclubje grote techbedrijven uit de VS of China. Het is hoog tijd dat we hier verandering in brengen.”

Van Sparrentak is dan ook trots dat de oplossingen van GroenLinks zijn aangenomen. Zo wordt opgeroepen om duidelijke aanbestedingsregels in het onderwijs op te nemen en gerichte publieke investeringen te doen in AI voor meer concurrentie. Hierbij is ook van belang dat software gefinancierd met publiek geld open-source is, zodat iedereen de mogelijkheid heeft de software te bestuderen en te verbeteren. Als het aan GroenLinks ligt investeren we alleen in Europese, privacy-vriendelijke en duurzame onderwijssoftware.

Van Sparrentak vindt het wel een gemiste kans dat het rapport niet ingaat op het gebruik van surveillance software in het onderwijs, die nu soms wordt ingezet bij het maken van online tentamens door studenten. Als het aan haar ligt wordt dit soort software verboden in aankomende Europese AI-wetgeving.