Zowel de raketbeschietingen van Hamas als beschietingen van het Israëlisch leger waren buitenproportioneel en hebben wij sterk veroordeeld. Het is goed nieuws dat er inmiddels een staakt-het-vuren is, maar dat is niet genoeg. Nederland en de EU moeten de druk opvoeren om te komen tot een duurzame en eerlijke vrede voor het Israëlisch-Palestijns conflict. Anders blijft deze zeer onrechtvaardigde situatie voor de Palestijnen, en de onveiligheid voor Israël, voortbestaan. Israël heeft wat ons betreft een zeer grote verantwoordelijkheid om te stoppen met schendingen van internationaal recht, zoals het bouwen van de muur, het nederzettingenbeleid en het discrimineren van Arabische Israëliërs.

Asymmetrie

GroenLinks Kamerlid Tom van der Lee heeft tijdens zijn inbreng bij het debat vorige week gewezen op de asymmetrie van het conflict: “Niet alleen nu ruim 200 slachtoffers aan Palestijnse zijde, waaronder volgens mij inmiddels 63 kinderen, maar ook twaalf aan Israëlische zijde. Ieder slachtoffer is er een te veel. Maar ook dit is een patroon. In de afgelopen dertien jaar zien we dat er op iedere betreurenswaardige dode aan de kant van Israël er ruim twintig zijn aan de Palestijnse kant. Los van het verschil in gevechtskracht, economische en politieke macht drukken deze cijfers uit hoe asymmetrisch dit conflict is.”

Daarbij heeft Tom van der Lee namens GroenLinks gevraagd naar het opvoeren van de diplomatieke druk, het opschorten van het EU-Israël Associatieverdrag en het doen van onafhankelijk onderzoek naar een bombardement op een gebouw in Gaza waar internationale pers gevestigd waren.

De inbreng van Tom van der Lee is hier te lezen of bekijk hier de videoregistratie van het debat.

Schendingen veroordelen

Bij het stemmen over de moties hebben we een aantal maatregelen niet gesteund, zoals het aanmerken van dit conflict als apartheid. Deze kwalificatie is gebruikt door twee mensenrechten NGO’s over Israël en de bezette delen van Palestina. De historisch beladen vergelijking is echter niet noodzakelijk voor GroenLinks om de systematische discriminatie van Palestijnen, en annexatie en onteigeningen van hun grond en huizen door Israël, als zeer ernstige schendingen van mensenrechten én het internationale recht te hekelen en aan de kaak te stellen. Ook schrikken wij er niet voor terug om Israël te veroordelen op deze schendingen en om meer drukmiddelen te eisen.

Het conflict en de polarisatie daarover is al erg genoeg. Vergelijkingen met andere zeer heftige historische gebeurtenissen helpen niet bij het bereiken van betekenisvolle stappen richting vreedzame co-existentie. Deze kwalificatie is niet door een Internationaal Hof of rechter overgenomen.