Schriftelijke vragen van de leden M.B. Vos (GroenLinks) en Stellingwerf (RPF) aan de ministers van Landbouw, Natuurbeheer & Visserij en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening & Milieu

1. Kent u het bericht uit het Agrarisch Dagblad d.d. 15 juni 2000 "Avebe-aardappelen vervuild met transgene aardappelen"?

2. Kunt u het bericht bevestigen dat overal in de regio overgebleven transgene aardappelen staan tussen niet-genetisch gemodificeerd gewas?

3. Klop het bericht dat bestrijding van opslag van het transgene gewas niet of nauwelijks ter hand wordt genomen door Avebe, ondanks eerder aangekondigde maatregelen?

4. Hoe hoog schat u de kans in dat tijdens de komende campagne aardappelzetmeel vervuild raakt met transgeen aardappelzetmeel?

5. Deelt u de mening van de heer Jasken van Avebe dat de bestrijding van opslag in de eerste plaats zaak is van de aardappeltelers? Vindt u dit ook niet een verantwoording van de vergunninghouder? En vindt u het in geval van vervuiling een zaak van de vergunningverstrekker om de vergunninghouder hierop aan te spreken?

6. Bent u van plan stappen te ondernemen tegen Avebe? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?

7. Indien u geen actie wilt ondernemen, hoe wilt u dan invulling geven aan het overheidsvoornemen om een gentechvrije voedselketen in stand te houden?