“Dat Facebook ruim een ton verdient aan een pro-Russische desinformatie is hallucinant. Techbedrijven maken het nu te makkelijk om onze democratie te bedreigen door polarisatie en manipulatie. Sterker nog: ze verdienen eraan. Europa staat erbij en kijkt ernaar. Het is duidelijk: de vrijwillige Europese afspraken schieten tekort. Hoog tijd om stevig in te grijpen.”

EUDisinfoLab onthulde recent een grootschalige anti-Oekraïense desinformatie campagne. Pro-Russische krachten maakten neppe versies van 17 nieuwssites, waaronder van Bild en The Guardian. Deze nep-nieuwssites verspreidden al vanaf mei pro-Russische en anti-Oekraïense desinformatie, die weer op grote schaal verder verspreid werden op sociale media via netwerken van automatische bots die de algoritmen van social media bespelen en betaald adverteren. Van Sparrentak wil dat de Europese Commissie zo snel mogelijk ingrijpt met regels om dit soort online manipulatie onmogelijk te maken en algoritmen die polarisatie in de hand werken te verbieden.

Van Sparrentak: “De informatieoorlog van Poetin is erop gericht ons uit elkaar te drijven en Europa kwetsbaar te maken. Anti-Oekraïense krachten weten de algoritmen van sociale media te manipuleren en tegen ons te gebruiken. We weten al lang dat de algoritmen van sociale media in de praktijk desinformatie promoten, omdat dat veel interactie, clicks en winst oplevert. Techbedrijven doen daar, ondanks Europese afspraken, veel te weinig tegen. Deze bedreiging voor onze nationale veiligheid en onze democratie moeten we stoppen.”