Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu) heeft een verkeerd rekenmodel gehanteerd om de maximumsnelheid op de A10 West bij Amsterdam te verhogen. Dat blijkt uit onderzoek van Milieudefensie. Op initiatief van D66 en met steun van GroenLinks en de ChristenUnie gaat de Kamer hierover in debat met de minister. GroenLinks wil dat de maximumsnelheid op de ringweg weer naar 80 kilometer per uur gaat.

GroenLinks-fractievoorzitter Jolande Sap: “GroenLinks is altijd tegen de verhoging van de maximumsnelheid geweest. Een hogere snelheid betekent meer geluidsoverlast en gezondheidsschade voor omwonenden. Het rekenmodel dat de minister gebruikt, geeft een te rooskleurig beeld. In werkelijkheid betekent de snelheidsverhoging een aanslag op de longen van omwonenden.”

Milieudefensie heeft onafhankelijk onderzoek laten doen naar de snelheidsverhoging. Daaruit blijkt dat het door de minister gebruikte rekenmodel ervan uitgaat dat de snelweg in een weiland ligt. Bij gebruik van het rekenmodel voor steden, zou blijken dat de wettelijke norm voor fijnstof wordt overschreden.

Sap: “Als dit klopt dan is dat onbegrijpelijk. Amsterdam-West is toch onmogelijk met een weiland te verwarren? Ik wil van de minister weten of dit verkeerde rekenmodel ook is gebruikt om andere snelheidsverhogingen door de Kamer heen te krijgen? Ik hoop voor de minister dat hier geen opzet in het spel is. Ik zou het onacceptabel vinden als de regering er bewust een creatieve boekhouding op na houdt over de rug van omwonenden.”