Wij willen dat Nederland verregaande maatregelen neemt in de strijd tegen belastingparadijzen. Fractievoorzitter Jesse Klaver en financieel woordvoerder Rik Grashoff presenteren naar aanleiding van de onthullingen van de Panama Papers vandaag vier gamechangers om belastingontwijking via Nederland te stoppen.

Jesse Klaver licht vandaag in een interview in het Financieel Dagblad de plannen toe: "De Panama Papers laten doorgeslagen hyperglobalisering zien. Mensen die in een parallel financieel universum leven zonder dat wij enig idee hebben wat daar gebeurt. Laat de Panama Papers de brandstof zijn voor het vuur van de verandering. Hier gaan nieuwe politieke meerderheden ontstaan om belastingontwijking aan te pakken."

Klaver strijdt al 5 jaar tegen belastingontwijking door hyperrijken en grote multinationals. Hij doet nu vier nieuwe voorstellen waarvoor hij hoopt steun van een Kamermeerderheid te krijgen. Ten eerste wil GroenLinks dat er sancties komen tegen belastingpardijzen die weigeren openheid te geven over het geld dat daar gestald is. Ook moet er een paradijsbelasting komen op geld dat vanuit Nederland naar belastingparadijzen gaat. Daarnaast dient het toezicht op trustkantoren worden verscherpt en moeten straffen tegen trustkantoren die in de fout gaan worden verzwaard. Tot slot moeten de eigenaren van brievenbusbv's openbaar worden.

Klaver: "Er wordt in Nederland geen geld onder palmbomen geparkeerd, maar wij zijn wel een draaischijf. In bijna iedere fiscale constructie komt Nederland voor. Ik geloof in leading by example. Als belastingparadijs Nederland zegt: we stoppen hiermee, kan het een kopgroep vormen die een heel eind komt.”

Lees hier het hele interview.