De kandidaat voor het voorzitterschap van de Europese Centrale Bank, Christine Lagarde, antwoordde woensdag in een hoorzitting op vragen van Europarlementariërs. De Groene fractie in het Europees Parlement ondervroeg haar over plannen voor een duurzamer monetair beleid.

GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout: “Het omvangrijke opkoopprogramma van de ECB onder leiding van Mario Draghi zorgde voor miljarden aan goedkoop geld voor vervuilende bedrijven en projecten. GroenLinks en de Europese Groenen willen dat de ECB klimaatrisico’s voortaan goed integreert in haar beleid. Lagarde zegde in de hoorzitting toe de nieuwe wettelijke definities van groene investeringen te willen gebruiken.”

Eickhout is namens het Europees Parlement rapporteur op dit dossier met wettelijke definities, de zogenaamde taxonomie, en stelt deze wetgeving mede op.

“Het is bemoedigend om te zien dat Lagarde zich veel meer dan haar voorganger gevoelig toont voor het belang van duurzaamheid binnen de ECB. Ook het Europese monetaire beleid moet oog hebben voor duurzaamheid”, reageert Eickhout. “Niet omdat de ECB op de stoel van de politiek moet gaan zitten, maar wel omdat ze moet voorkomen dat ze met voortdurend goedkoop geld fossiele en vervuilende investeringen stimuleert. Die vormen een gevaar voor onze financiële stabiliteit en hinderen onze strijd tegen klimaatverandering.”