Lisa Westerveld: “Mensen voelen zich beter en zijn gezonder als ze ergens fijn wonen en een sociaal netwerk hebben. Bewoners van een zorginstelling moeten daarom beter beschermd worden tegen gedwongen verhuizing. Net zoals andere huurders.”

In een item van EenVandaag, naar aanleiding van het GroenLinks-voorstel, vertelde bewoner Rick Baars hoe hij tegen zijn zin moest verhuizen van Woerden naar Katwijk. Baars verbleef vanwege zijn meervoudige handicap al dertien jaar in de instelling in Woerden, toen hij te horen kreeg dat zijn instelling zou sluiten. Uiteindelijk bleef de instelling open, maar hij en zes anderen moesten verhuizen. Baars: “Ik mis mijn vrienden in Woerden nog elke dag.”

Lisa Westerveld: “De voorbeelden van mensen die tegen hun zin hun vertrouwde omgeving op moeten geven zijn talrijk en gaan door merg en been. We weten niet eens hoe vaak het voorkomt, omdat we het kennelijk normaal vinden dat in Nederland mensen die in een instelling wonen, geen inspraak hebben. Dat moet anders. De opdracht aan de minister om dit te onderzoeken, is een belangrijke eerste stap.”

“ Mensen voelen zich beter en zijn gezonder als ze ergens fijn wonen en een sociaal netwerk hebben ”
Lisa Westerveld Tweede Kamerlid