Het kabinet moet maatregelen treffen om de leden van het Koninklijk Huis ertoe te bewegen geen fiscale trucs uit te halen om belastingen te ontwijken. Dat stellen Bram van Ojik en Jesse Klaver. Zij hebben Kamervragen gesteld.

Bram van Ojik: “Ik vind het niet goed dat de Oranjes het onderste uit de kan willen halen. Zij hoeven geen inkomstenbelasting te betalen en moeten dan ook geen stichtingen in belastingparadijzen opzetten om aan andere vormen van belasting te ontkomen.”

Prinses Margriet en haar echtgenoot Pieter van Vollenhoven gebruiken al jaren fiscale constructies via belastingparadijzen gebruiken om de erfbelasting voor hun kinderen en kleinkinderen omlaag te brengen. In 2009 stelde toenmalig Kamerlid Weekers naar aanleiding van een discussie over prinses Christina dat zulke belastingconstructies weliswaar wettelijk zijn maar desondanks onwenselijk. Weekers vroeg toen het kabinet te reflecteren op zijn ministeriele verantwoordelijkheid.

Van Ojik:

“Staatssecretaris Weekers moet doen waar Kamerlid Weekers om vroeg. De leden van het koninklijk huis hebben een voorbeeldfunctie en het kabinet is verantwoordelijk voor hun handelen. Het is daarom geen goed signaal als zij proberen via ingewikkelde constructies zo min mogelijk belasting te betalen.”

Schriftelijke vragen van de leden Van Ojik en Klaver (beiden GroenLinks) aan de minister president, de minister van Algemene Zaken en de staatssecretaris van Financiën over mogelijke belastingontwijking door leden van het koninklijk huis

1.      Kent u het bericht dat volgens de staatssecretaris van Financiën de belastingheffing van leden van het koninklijk huis een private zaak is?(1)

2.      Welke ontwijkingsconstructie is precies gehanteerd?

3.      In hoeverre verschilt deze van degene die enkele jaren geleden door prinses Christina is gebruikt?

4.      Wat vindt u van de opvattingen van toenmalig Tweede-Kamerlid Weekers dat belastingparadijzen en belastingconstructies misschien wel wettelijk kunnen zijn, maar daarmee niet wenselijk? Kan de staatssecretaris daarop reflecteren?(2)

5.      Bent u het met ons eens dat verwacht mag worden dat leden van het koninklijk huis die belastingvrijstellingen genieten zich onthouden van belastingtrucs? Zo nee, waarom niet?

6.      Bent u bereid om maatregelen te treffen zodat het voor Nederlanders geldende belastingregime onverkort op leden van het koninklijk huis wordt toegepast? Zo nee, waarom niet?

(1) ‘Belastingontwijking Oranjes private zaak’, Metronieuws 16 april 2013.

(2) Handelingen Tweede Kamer 2008 - 2009, nr. 49, pag. 4123 – 4125