Het is belangrijk dat we vandaag bij elkaar zijn om te laten zien dat we verenigd zijn en sterk staan. Dat wij ons niet uit elkaar laten spelen. Ik was de afgelopen dagen ontzettend onder de indruk van hoe de Oekraïense bevolking opstaat. Het is onze grote taak om hen daarbij te steunen.

Dit gaat over zoveel meer dan Oekraïne. Wat hier op het spel staat, is onze internationale rechtsorde. Het idee dat volken zelfbeschikkingsrecht hebben. Het idee dat we na de Tweede Wereldoorlog met elkaar hebben ontwikkeld, dat we grenzen respecteren, dat we andere landen niet binnenvallen.

En doe niet alsof Europa of Nederland niet de diplomatieke weg wil bewandelen. Dat willen we altijd. We hebben ontzettend veel moeite gedaan om aan tafel te komen en te blijven met de Russische regering.

Zij willen niet.

En als zij dat niet willen en escaleren, dan is er maar één antwoord en dat is dat wij nul twijfel hebben om op te staan. Ik ben dan ook ontzettend blij met de reactie van de Europese Unie. Wij staan volledig achter alle sancties. Wij staan achter het leveren van wapens door Nederland, door de Europese Unie en ik zeg dat we achter alle stappen zullen staan die nodig zijn om dit conflict tot een einde te brengen.

Ik vind ook dat we meer moeten doen. Geld van oligarchen is al bevroren, nu is het tijd om ook het geld dat door de Zuidas stroomt aan te pakken.

We moeten ook openstaan voor vluchtelingen. We helpen de landen aan de grenzen met de opvang, maar ook hier moeten we klaar zijn om mensen op te vangen.

En het wordt tijd voor stevige defensiesamenwerking in Europa.

Want het gaat heel veel over hoeveel we uitgeven hier in Nederland. En we begrijpen de discussie over geld, maar uiteindelijk geeft Europa al zeven keer zoveel uit aan Defensie dan Rusland. We moeten nog beter met elkaar gaan samenwerken en het wordt tijd om alle discussies over een Defensie-unie en Europese legers versneld op te pakken.

We moeten ook kijken naar de binnenlandse gevolgen. Dit wordt een lange strijd. Uiteindelijk gaan we ‘m winnen. Maar de consequenties voor Nederland zullen enorm zijn. Ik ben er voor om over te gaan tot een boycot van Russisch gas en olie. Het is onverteerbaar dat nog steeds dagelijks 600 miljoen dollar richting de Russische Federatie stroomt. We moeten daarmee stoppen. En dat zal ongekende gevolgen hebben voor de gasprijzen en de energieprijzen in Europa. Niet alleen in Nederland. Ook in Italië en Duitsland. Maar we moeten het doen.

“ Uiteindelijk gaan we deze strijd winnen. Maar de consequenties voor Nederland zullen enorm zijn. ”

Ik moet terugdenken aan de regeringsverklaring. Ik begon mijn bijdrage toen met de dat het toch vreemd is om over regeringsverklaring te spreken en de plannen van een kabinet voor de komende jaren, terwijl je weet wat er aan de Russische grens gebeurt.

Ik kon toen echt niet vermoeden dat het ook echt zou gebeuren. Maar het betekent dat een beetje rommelen aan de koopkracht echt niet voldoende is. Het vraagt een hele stevige herziening. Voor hoe we kijken naar de Nederlandse plannen om voor te zorgen dat onze Nederlandse bevolking de stevige aanpak die we moeten kiezen ook echt kan gaan meemaken.

Ik kom tot een afronding.

We moeten ons beschermen tegen de aanval op onze democratie, van buiten, maar ook van binnen. En daarom zal ik er ook voor pleiten dat er een breed onderzoek komt naar de financiering van politieke partijen en van politici en de banden die er zijn met Rusland. En zal ik het voorstel doen dat, mochten er nog vertrouwelijke briefings komen aan de Tweede Kamer, dat partijen die Kremlin-propaganda verspreiden daarvan worden uitgesloten op dit moment.

Op dit moment in de geschiedenis kunnen we dit gemarchandeer in ons eigen parlement niet hebben. We moeten ons niet alleen beschermen tegen Poetin, maar ook tegen de inmenging hier in Nederland.