Deze wet zorgt ervoor dat horecamedewerkers, uitzendkrachten, schoonmakers, winkelpersoneel en vele anderen er volgend jaar zo’n 10% op vooruit gaan. Dat is ruim een euro per uur en wel  €200 per maand.

De wet herstelt de onrechtvaardigheid in het systeem dat het voor het minimumloon per maand nu niet uitmaakt of men 36 of 40 uur per week werkt.

Het minimumuurloon wordt nu ook voor alle sectoren gelijkgetrokken. Honderdduizenden werkenden die momenteel het minimumloon verdienen en in een sector werken waarbij meer dan 36 uur per week werken de norm is, zullen er door dit wetsvoorstel op vooruit gaan.

Bovendien wordt het eenvoudiger voor de arbeidsinspectie om te controleren of werknemers voldoende betaald krijgen.

Honderdduizenden mensen gaan erop vooruit
PvdA Tweede Kamerlid Barbara Kathmann: “Heel Nederland denkt dat we een minimumuurloon hebben, maar dat is helemaal niet zo. Daardoor kan het zijn dat je met 40 uur werken evenveel verdient als iemand die 36 uur werkt. Onze initiatiefwet gaat rechttrekken wat krom is ervoor zorgen dat veel mensen erop vooruit gaan. Een leefbaar loon is geen luxe.”

GroenLinks Tweede Kamerlid Senna Maatoug: “Het minimumloon is de bodem die we met elkaar afspreken voor werk in Nederland, met deze wet is er geen enkele onduidelijkheid meer over wat het minimumuurloon is. Het maakt het voor mensen duidelijker wat minimumuurloon is en de arbeidsinspectie kan beter handhaven.”