GroenLinks wil samen met de PvdA een actieplan opstellen om belastingontwijking door grote multinationals aan te pakken. In navolging van GroenLinks, zei PvdA-fractievoorzitter Diederik Samsom tijdens de opnames voor NOVA Collegetour dat ook zijn partij de regels wil veranderen voor grote multinationals die via Nederlandse constructies belasting ontlopen.

Tweede Kamerlid Jesse Klaver:

“Ik was even bang dat we de PvdA kwijt waren als bondgenoot in de strijd tegen belastingontwijking. Kort geleden stemde die partij nog voor een motie dat Nederland geen belastingparadijs genoemd mag worden.”

GroenLinks wil zo snel mogelijk om tafel gaan zitten met de PvdA om tot een gezamenlijk actieplan belastingontwijking te komen. Ook andere partijen zijn welkom zich aan te sluiten.

Klaver: “Het is niet uit te leggen dat burgers de rekening van de crisis betalen, terwijl mutinationals de dans blijven ontspringen. Nu de PvdA weer meedoet, kunnen we een einde maken aan deze oneerlijke praktijken.”

GroenLinks stelt voor in het actieplan op te nemen dat Nederland een bronbelasting gaat heffen op geldstromen van en naar belastingparadijzen. Bovendien zou er kunnen worden opgenomen dat bedrijven die in Nederland gevestigd zijn verplicht worden inzicht te geven in hun effectieve belastingdruk. Daarnaast wil GroenLinks de substance eisen aan scherpen, zodat enkel bedrijven die echt bijdragen aan de reële economie gebruik mogen maken van het Nederlandse fiscale stelsel.