Naar verwachting stijgt het loon van ongeveer 25 miljoen werknemers in de EU door deze wetgeving.  Op dit moment leeft zo’n 10 procent van de werkenden in Europa in armoede. Het minimumloon wordt niet overal hetzelfde met deze wetgeving, maar landen zullen verplicht worden collectieve onderhandelingen te stimuleren en procedures en criteria in te stellen die eerlijke minimumlonen waarborgen. Hiervoor wordt landen aangeraden uit te gaan van een basispakket van goederen en diensten. Van Sparrentak: “Het mag eigenlijk niet eens een punt van discussie zijn, maar het minimumloon moet kunnen voorzien in het levensonderhoud. Het is heel belangrijk dat we dit nu in Europese wetgeving verankeren. Dit is een duidelijk signaal om ook in Nederland het minimumloon te verhogen naar 14 euro per uur.”

In het akkoord werd ook het voorstel van Van Sparrentak meegenomen om bij het bepalen van het minimumloon rekening te houden met het dichten van de loonkloof tussen mannen en vrouwen: ‘Het zijn vooral vrouwen die in laagbetaalde banen werkzaam zijn. Door hierop in te zetten, kunnen we dit inkomensverschil nog sneller aanpakken.”

In juli stemt het Europees Parlement over het akkoord en ook de EU-landen moeten nog definitief instemmen.