Kamerlid Jesse Klaver en Europarlementariër Bas Eickhout willen van Nederland en de Europese Unie een ambitieuze inzet om een einde te maken aan constructies waarmee multinationals het betalen van belasting ontwijken. Ze presenteren voorafgaand aan de eurotop in Brussel hun actieplan tegen belastingontwijking.

Klaver:

Belastingontwijking is oneerlijk. De boekhandel om de hoek betaalt netjes zijn belasting, huur, salarissen, advertenties; kortom draagt op alle mogelijke manieren bij aan onze economie. Ondertussen wordt Amazon gespekt met een belastingdeal van slechts een paar procenten omdat zij via een brievenbus en een ingehuurde accountant in staat is miljoenen via ons land door te sluizen

“Belastingontwijking ondermijnt wereldwijd de solidariteit”, vult Eickhout aan. “Met dank aan Nederland lopen overheden die grote tekorten hebben, zoals Griekenland, Spanje of  ontwikkelingslanden, jaarlijks miljarden belastinginkomsten mis.”

Duizend miljard euro misgelopen inkomsten

Zo hebben negentien van de twintig grootste Portugese bedrijven een brievenbusmaatschappij in Nederland. De Europese Commissie becijferde dat Europese landen jaarlijks duizend miljard euro aan belastinginkomsten mislopen door belastingontwijking en -ontduiking. “Dat is tweemaal het bedrag dat de EU en het IMF aan Spanje, Portugal, Griekenland, Ierland en Cyprus hebben moeten lenen”, aldus Eickhout die deze week in Straatsburg een mede door hem geschreven rapport aangenomen hoopt te krijgen over belastingontwijking.

Voor een effectieve aanpak is een Europese inzet nodig, maar Nederland kan ook stappen zetten om belastingontwijking tegen te gaan. Zo moet de overheid alleen bedrijven die ook echt werk naar Nederland brengen toelaten tot ons gunstige fiscale stelsel.

Klaver: “Belasting betalen we niet voor niets. Daar betaalt de overheid onderwijs, zorg en infrastructuur van om maar wat te noemen. Allemaal zaken waar ook bedrijven van profiteren. Dus het is niet meer dan normaal dat ook zij, net als iedereen, gewoon belasting betalen. Multinationals staan niet boven de wet.”