Door meer en strengere eisen te stellen aan internationale bedrijven die zich hier vestigen moet er een einde komen aan de brievenbusfirma’s. Dat willen Rik Grashoff en PvdA-Kamerlid Ed Groot. Om dit voor elkaar te krijgen dienen ze een motie in bij de behandeling van het Belastingplan 2017.

GroenLinks en PvdA willen dat internationale bedrijven die zich vestigen in Nederland echte activiteiten ontwikkelen, en hier niet alleen zitten voor fiscale voordelen. Daarom moet er een minimum aantal medewerkers bij het bedrijf werken en  worden hogere eisen gesteld aan het eigen vermogen. Als blijkt dat de bedrijven alleen geld doorstromen, moeten belastingvoordelen die ze hebben worden gestopt. Ook willen de partijen dat meer informatie wordt uitgewisseld met het land waar het bedrijf vandaan komt, als niet aan de eisen wordt voldaan.

Rik Grashoff: “Het is van de zotte dat bedrijven vandaag de dag nog naar Nederland komen om belasting te ontwijken. Er stroomt zo’n 4000 miljard euro door deze brievenbus-BV’s en staatssecretaris Wiebes doet er weinig aan. Door strengere eisen te stellen nemen we afstand van brievenbusfirma’s, maken we het wegsluizen van belasting een stuk lastiger en kiezen we voor een eerlijk belastingklimaat in Nederland.”

Ed Groot: “Er moet nu echt een einde komen aan het tijdperk dat hoe rijker je bent of hoe groter je bedrijf is, hoe minder belasting je betaalt. Nederland heeft beloofd een deel van de oplossing te worden in plaats van deel van het probleem van belastingontwijking. Daar houden we het kabinet aan.”