Er zijn sindsdien stappen gezet, maar liefdevolle regenbooggezinnen wachten nog steeds op de mogelijkheid om hun ouderschap te delen zoals zij dat willen. Daarom spreken GroenLinks en D66 zich nu uit: een volgend kabinet moet voortvarend aan de slag gaan met het mogelijk maken van volwaardig meerouderschap.

De wet breidt de mogelijkheden voor ouderschap uit. Zo wordt het mogelijk om met meer dan twee personen juridisch ouderschap en gezag te hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een nauw betrokken donor die dan ook (mee)ouder kan worden. Anders gezegd zorgt de wet ervoor dat samengestelde of meeroudergezinnen eindelijk als gelijkwaardig erkend worden.

Klaver (GroenLinks): “Een liefdevol gezinsleven kan in heel veel verschillende vormen bestaan. Regenbooggezinnen lopen nu nog te vaak tegen allerlei obstakels aan wanneer zij een gezin willen stichten. De huidige wetgeving is gebaseerd op een ouderwets idee van het gezin. Samen met D66 willen we een moderne wet die past bij de huidige samenleving waarin we veel diverse gezinssituaties kennen.”

Jetten (D66): “Tegenwoordig kennen we bijvoorbeeld samengestelde gezinnen en hebben meer kinderen twee vaders of moeders. Als D66 vinden we het belangrijk dat iedereen vrij is om te kiezen welke samenlevingsvorm het beste past en daarnaast is het hebben van een kinderwens niet gebonden aan een heteroseksuele relatie.”

Het voorstel dat D66 en GroenLinks nu doen volgt op eerdere aanbevelingen van de Staatscommissie Herijking ouderschap onder leiding van Aleid Wolfsen uit 2016. Toen al adviseerde de commissie dat goede meerouderschapswetging erkent dat een kind meer dan twee juridische ouders kan hebben. De commissie adviseerde ouderschap en gezag uit te breiden van twee tot vier personen.