Om de sector overeind te houden, wil GroenLinks bovendien snel garanties voor culturele producties en evenementen waarvan de voorbereidingen nu worden opgestart. Ook roept de partij Cultuurminister Van Engelshoven op om met de sector te blijven werken aan perspectief, zoals door het ondersteunen van testevenementen en door investeringen in het vooruitzicht te stellen. Tot slot wil GroenLinks garanties dat noodsteun ook echt terecht komt bij de vele zzp’ers die werkzaam zijn in de sector. Naar aanleiding van vragen van GroenLinks, zegde de minister eerder een onderzoek toe. De partij wil dat de minister niet eindeloos blijft studeren, maar makers voor en achter de schermen eindelijk echt gaat steunen.

Niels van den Berge, Tweede Kamerlid en woordvoerder cultuur van GroenLinks: “Wanneer de coronarook is opgetrokken, zullen tienduizenden banen in de culturele en creatieve sector zijn verdwenen. Een complete infrastructuur van kweekvijver tot poptempel dreigt te worden ontmanteld. Een cultuurkrach, die alleen met flinke investeringen en garanties kan worden afgewend.”

Garantiefonds

Een voorstelling, tentoonstelling of evenement kost maanden voorbereidingstijd. Zo moet een programma worden samengesteld, er moeten tickets worden verkocht en een locatie of terrein moet worden ingericht. Naar Duits voorbeeld, moet de Nederlandse overheid zekerheid bieden aan makers om deze voorbereidingen te kunnen treffen.

Niels van den Berge: “Met vaccins in aantocht en steeds beter beschikbare sneltesten, moeten we toewerken naar een fase waarin er weer meer kan en mag. Het is voor de cultuursector van levensbelang dat er nieuwe producties kunnen worden opgestart. Met een garantiefonds bieden we zekerheid en houden we de sector in leven. Als een productie nu nog geen doorgang kan vinden, dan zeker wel op een later moment.”

Testevenementen

Het zal nog lang duren voordat heel Nederland gevaccineerd kan worden, mogelijk tot eind van dit jaar. GroenLinks wil dat minister Van Engelshoven meer haast maakt en samen met de sector kijkt wat er op korte termijn mogelijk is. Bijvoorbeeld door het starten van meer testevenementen. GroenLinks ziet veel in de mogelijkheden die sneltesten kunnen bieden om veilig een museum, theater of concert te bezoeken. Afgelopen november presenteerde de partij hiervoor al een plan.

“ Met vaccins in aantocht en steeds beter beschikbare sneltesten, moeten we toewerken naar een fase waarin er weer meer kan en mag. ”
Niels van den Berge Tweede Kamerlid
Jesse Klaver in gesprek

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.