Als het aan het Europees Parlement ligt, dan moeten bedrijven voortaan in hun jaarverslagen verplicht bekendmaken in welk land ze hoeveel belasting betalen. Dit zogenaamse country-by-country-reporting maakt dan meteen duidelijk in hoeverre multinationals belasting ontwijken. GroenLinks is een van de aanjagers van de wetsvoorstellen.

GroenLinks wil bedrijven verplichten in jaarverslagen per land de financiële activiteiten in een bepaalde EU-lidstaat of van andere ‘risicolanden’ op te nemen. Zo wordt transparant of bedrijven fatsoenlijk belasting betalen in het land waar ze werkzaam zijn en of hun winstbelasting in redelijke verhouding staat tot hun economische activiteiten.

Achterdeurtjes

Europarlementariër Bas Eickhout is blij met de uitkomst: “Jarenlang intensief campagne voeren werpt eindelijk zijn vruchten af.” Transparantie over belastingen maakt het voor bedrijven veel moeilijker om allerlei achterdeurtjes te gebruiken.

“Het is veel duidelijker of multinationals ‘shoppen’ bij EU-landen om een zo laag mogelijk belastingtarief te vinden.” Alleen Europese samenwerking kan deze race-to-the-bottom tegengaan, stelt Eickhout. “Uiteindelijk verliest ieder EU-land belastinginkomsten met de huidige praktijk.”

Beschermingsclausule

Eén minpunt is een zogenaamde beschermingsclausule, een voorstel van de liberale en christendemocratische fracties, die geeft bedrijven ieder jaar de mogelijkheid om een uitzondering aan te vragen vanwege concurrentiegevoelige informatie.

Eickhout ziet hierin een nieuwe achterdeurtjes ontstaan. “En we hebben nu net de afgelopen jaren gezien dat multinationals bijzonder vindingrijk zijn in het gebruiken van die uitzondering. Ik blijf ervoor strijden om ook op die achterdeur in de toekomst een grendel te zetten.”

Het Europees Parlement gaat nu met deze inzet onderhandelen met de EU-landen om tot overeenstemming te komen. Pas als er een akkoord is, kunnen de voorstellen in wetgeving omgezet worden.