De Europese Commissie wil dat belastingadviseurs de nationale belastingdiensten gaan informeren over de constructies die hun klanten mogelijk kunnen gebruiken om belasting te ontwijken. Zo kunnen de belastingdiensten samenwerken om deze constructies aan te pakken.

Europarlementariër Bas Eickhout prijst de Europese Commissie voor de nieuwe voorstellen en wil snel overgaan tot besluitvorming. De EU-landen moeten nog akkoord gaan met de voorstellen en zullen ze daarna moeten omzetten in nationale wetgeving.

“Ons belastingssysteem kan en moet veel eerlijker”, zegt Eickhout. “Essentieel daarin is betere controle en transparantie door tussenpersonen.” Eickhout wijst op de schandalen met LuxLeaks en de PanamaPapers. “Het is tijd dat we een halt toeroepen aan multinationals die wegkomen met dubieuze belastingconstructies.”

Belastingsadviseurs, accountants en andere tussenpersonen spelen een belangrijke rol in belastingontwijking en -ontduiking, dat bleek al in januari uit onderzoek van de Europese Groenen (pdf). De Europese Commissie adresseert nu specifiek deze problematiek. Eickhout: “Keer op keer zien we dat de sector zichzelf niet kan controleren en blijven via deze constructies belastingplichtigen in stand.”

Volgens Eickhout is het essentieel dat niet alleen banken, maar ook de tussenpersonen verplicht de nationale belastingdiensten informeren over de constructies die zij aanbieden. “Dan kunnen belastingdiensten namelijk echt een vuist maken tegen het wegsluizen van miljarden euro’s belastinggeld.”