In het coronadebat van dinsdag 5 januari bleek opnieuw dat dit kabinet keer op keer te laat is. Eerst met de mondkapjes, toen met het testen en het bron- en contactonderzoek en nu met de vaccinaties. Jesse Klaver “17 december hadden we hier een heel stevig debat, stelden we hier tal van vragen aan de minister: “had het niet eerder gekund? Sneller?” Nee dat was onverantwoord. Het zou allemaal niet sneller kunnen. “Nee er zijn geen fouten gemaakt, dit is hoe het moet.” Drie weken later krijgen wij een brief waar nog net niet sorry in staat “we hebben toch fouten gemaakt. Het had allemaal wel sneller gekund.”

Er zijn kostbare weken verloren gegaan en dat is onacceptabel.”

GroenLinks vindt dat de Minister steken laat vallen en dat er daarom taken weggehaald moeten worden bij de minister. Klaver: “Ik stel voor dat we een regeringscommissaris aan laten treden voor het vaccineren, en dat deze rechtstreeks verantwoording aflegt aan de premier.”

Klaver zei in het debat dat de premier volgens hem de verantwoordelijkheid op zich moet nemen voor het coronabeleid, en het niet steeds moet afschuiven op de minister van VWS.

Jesse Klaver in gesprek

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.