Vandaag is dat weer waar gebleken. Meer dan zes maanden na de verkiezingen, meer dan acht maanden na de val van het vorige kabinet vanwege het toeslagenschandaal, is bekend geworden dat D66, VVD, CDA, en ChristenUnie door willen met dezelfde oude coalitie.

Samen met de PvdA hebben we gisteren een laatste poging gedaan om toch een ander alternatief op tafel te leggen, een zespartijencoalitie. Omdat wij geloven dat Nederland niet gebaat is bij wéér vier jaar een centrumrechts kabinet. Omdat het tijd is voor een nieuwe koers. Een regering met nieuw elan. Een kabinet dat echt iets wil veranderen.

Want verandering is nodig in Nederland. We hebben een overheid nodig die opkomt voor het klimaat, de natuur beschermt, de groeiende ongelijkheid bestrijdt, de onmisbare werknemers in de essentiële beroepen waardeert, de verzorgingsstaat weer opbouwt, zorgt voor betaalbare huizen. Een regering die opkomt voor mensen in de knel.

Hoewel je het in deze formatie nooit helemaal zeker weet, kunnen we ervan uitgaan dat wij die strijd de komende jaren vanuit de oppositie gaan voeren. Daar wacht ons een belangrijke taak. Om vol vuur ons groene en linkse verhaal te vertellen. Om Nederland te laten zien dat het anders kan. Om alle progressieve krachten in de maatschappij te bundelen in een brede beweging voor verandering.

Over een half jaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Als de verandering niet uit Den Haag gaat komen, dan gaan we die van onderop organiseren. Na meer dan een halfjaar in rondjes draaien lijkt er nu eindelijk helderheid over de volgende fase. Onze oppositie tegen een rechts kabinet zal stevig zijn. Ogen op de bal, inhoud en idealen altijd voorop. Wij zijn er klaar voor. Doe je mee?

Drie vrijwilligers kijken lachend in de camera tijdens een flyeractie

DOE MEE MET ONZE BEWEGING

Onze campagnes zijn gebouwd op een simpel idee: Nederland verander je niet alleen. Daarom bouwen we samen aan een beweging van duizenden vrijwilligers.

Om langs te gaan in elke wijk, buurt en straat. Onze beweging heeft mensen zoals jij nodig. Samen veranderen we Nederland.