Want deze generatie is anders. Deze generatie staat op. Neemt het heft in eigen hand. Vindt het tijd voor nieuw realisme. Staat op en strijd voor wat zij belangrijk vinden. Voor meer klimaatactie. Een eerlijkere samenleving. En meer toekomst.

Jij bent die toekomst. Geboren in een tijd die niet door, of voor jou gemaakt is. Terwijl de generatie van je ouders heeft geprofiteerd van vooruitgang, worden de nadelige effecten van oude politiek steeds duidelijker. Een onleefbare planeet, door corona opgesloten en uitgeholde sociale voorzieningen. Weinig kans op een betaalbare woning of een stabiele baan.

We staan voor grote uitdagingen. Uitdagingen die de oude politiek niet kan oplossen. Uitdagingen die alleen opgelost kunnen worden met nieuwe ideeën. Nieuwe politiek. Politiek die jij kan beïnvloeden door op 17 maart te stemmen. Voor meer toekomst. Voor meer GroenLinks. Wat wij samen kunnen veranderen? Je leest het hier 👇

1. Meer kansen

Kansen in Nederland zijn nog te oneerlijk verdeeld. Daarom krijgen jongeren vanaf achttien jaar een startkapitaal van 10.000 euro. Alle jongeren krijgen hierdoor een kans om te investeren in hun toekomst. De eerste vijf jaar kan het startkapitaal worden gebruikt voor lesgeld, collegegeld of studiekosten. Vanaf je 23e is het startkapitaal vrij beschikbaar als investering in je toekomst.

Het leenstelsel vervangen we door een nieuwe studiebeurs van maximaal €400,- per maand, afhankelijk van het inkomen van de ouders. Ook krijgt de ‘leenstelsgeneratie’ het startkapitaal met terugwerkende kracht. Dat is wel zo eerlijk.

2. Meer betaalbare woningen

Iedereen heeft recht op een fatsoenlijke woning. Daarom willen wij een huurbijdrage beschikbaar stellen voor jongeren in een onzelfstandige woning of studentenkamer. We stellen een maximale huur vast, zodat veel huurders minder gaan betalen. En we bouwen 1 miljoen duurzame nieuwe woningen. Tienduizenden daarvan zijn studentenwoningen, zodat ook die weer betaalbaar worden.

Bekijk hier onze uitleg over de wooncrisis Afspelen op YouTube

3. Meer loon

We pakken de loonkloof aan. We schaffen het minimumjeugdloon af en verhogen het minimumloon stapsgewijs naar 14 euro per uur. Door de laagste lonen te verhogen, verkleinen we de loonkloof tussen rijk en arm. Jongeren verdienen meer zekerheid, daarom wordt het vaste contract weer de norm. Dat doen we door tijdelijke contracten duurder te maken voor werkgevers en schijnzelfstandigheid onmogelijk te maken. Payrolling en nulurencontracten worden afgeschaft. Zo gaan we uitbuiting via ingewikkelde contractvormen tegen.

4. Meer vrijheid

De coronacrisis raakt jongeren onverminderd hard. Door meer te testen op het coronavirus dammen we het virus snel in en kunnen we jongeren meer vrijheden geven. Door bijvoorbeeld weer de collegezalen te openen en de restricties bij amateurcompetities op te heffen. We pakken de ellenlange wachtlijsten in de GGZ aan door marktwerking in de zorg af te schaffen. De zorgpremie verlagen we naar 10 euro en het eigen risico schaffen we af voor lage- en middeninkomens. Daar vallen de meeste jongeren onder. Tot slot pakken we de oorzaken van stress in het onderwijs aan, onder meer door van het bindend studieadvies daadwerkelijk weer een advies te maken.

5. Meer gelijkwaardigheid

Ook in Nederland bestaat nog discriminatie en institutioneel racisme. Mensen worden gediscrimineerd op basis van seksualtieit of genderidentiteit. Je afkomst doet ertoe bij het vinden van een stage, werk of een woning. Ook de overheid maakt zich schuldig aan discriminatie, bleek uit het kinderopvangtoeslagenschandaal. We bestrijden institutioneel racisme bij de overheid en dringen discriminatie terug op de arbeidsmarkt en volkshuisvesting. We schaffen verplichte geslachtsregistratie bij de overheid af. Ook maken we het mogelijk om op identiteitspapieren geen geslacht te laten vermelden of bij de categorie ‘geslacht’ een andere aanduiding dan M of V te kiezen. Mensen die tijdelijk niet kunnen werken vanwege een geslachtsverandering krijgen recht op betaald verlof. We zijn pas gelijkwaardig, wanneer iedereen dat is.

6. Meer klimaatactie

De coronacrisis is niet onze enige crisis. Wanneer we niets doen, zal de klimaatcrisis vele malen groter zijn dan de huidige crisis. We moeten daarom nu in actie komen: er is geen tijd meer te verliezen. Met een Green New Deal verduurzamen we de samenleving en economie in rap tempo. Hierdoor stoten we in 2030 circa 60 procent minder CO2 en andere broeikassen uit dan in 1990. En we creëren 100.000 nieuwe banen in deze groene economie. In 2045 is de hele samenleving klimaatneutraal. Zodat alle generaties kunnen (blijven) genieten van een groene aarde.

7. Meer toekomst

GroenLinks staat voor een overheid die basiszekerheid biedt voor iedereen. Voor mensen die tijdelijk hun baan zijn kwijtgeraakt en dolgraag weer aan het werk willen. Voor jongeren die tijdens de coronacrisis of erna op de arbeidsmarkt terecht komen. Voor mensen die zo diep in de schulden zitten dat ze zich geen raad meer weten.

Dat vraagt om andere maatregelen dan die de kabinetten-Rutte de afgelopen jaren hebben genomen. Het roer moet om. We omarmen het ideaal van een basisinkomen: dat er een bodem is waar niemand doorheen zakt. Zodat niemand achterblijft.

Meer weten? Bekijk ons verkiezingsprogramma in 20 minuten. ⤵️

Bekijk hier ons verkiezingsprogramma in 20 minuten Afspelen op YouTube