Hieronder de punten die zijn overeengekomen tussen GroenLinks en Ashley North.

Preambule

Op 7 december 2023 heeft North met acht andere leden van de vereniging GroenLinks (hierna: ‘initiatiefnemers’) aan het bestuur van GroenLinks een inleidend verzoek verzonden tot het houden van een politiek referendum over de samenwerking met de PvdA in het kader van de op 6 juni 2024 te houden Europese Verkiezingen. Op enig moment heeft GroenLinks (kort gezegd) het standpunt ingenomen dat over het onderwerp van dit politiek referendum géén politiek referendum kan worden gehouden. North was het daar niet mee eens en heeft in overleg met andere initiatiefnemers de kortgedingrechter gevraagd om zich uit te spreken over de gang van zaken. Na het uitbrengen van de dagvaarding zijn North en GroenLinks opnieuw met elkaar in gesprek gekomen met het doel om er onderling uit te komen. Dit gesprek is op een bevredigende wijze verlopen.

Met onderstaande afspraken spreken partijen uit sterk gemotiveerd te zijn om deze afspraken te zien als een kans om de partijdemocratie en de open debatcultuur te versterken en te werken aan een sterke basis en duurzaam draagvlak voor de koersbepaling voor de langere termijn.

GroenLinks en North zijn op 27 februari 2024 het volgende overeengekomen:

1. Het verbeteren van de werkwijze rondom een initiatief van de leden voor het houden van een politiek referendum.

Inleiding

Het geschil tussen initiatiefnemers en het bestuur heeft laten zien dat de procedures en werkwijze op punten verwarring en onduidelijkheid hebben veroorzaakt. Ook zijn de wederzijdse verwachtingen en perceptie van hoe een dergelijke procedure moet lopen vooraf onvoldoende uitgesproken en afgestemd, waardoor wederzijds onbegrip is ontstaan. Het bestuur neemt deze lessen ter harte en zal in de toekomst duidelijker vooraf met initiatiefnemers van een verzoek afstemmen hoe het proces gaat lopen, op welke momenten er contact is en met wie en waarover en vaker proactief contact opnemen met de initiatiefnemers om te laten weten hoe e.e.a. ervoor staat. Daarnaast gaat het bestuur aan de slag met het opstellen van heldere regels voor het houden van een politiek referendum.

North en GroenLinks delen de wens om de werkwijze rond het politiek referendum voor de toekomst te verbeteren.

Wat is er afgesproken?

• Het bestuur brengt tijdens het congres in 2025 een voorstel in stemming voor het vaststellen van een protocol met heldere regels voor het houden van een politiek referendum. Mocht het nodig zijn om daarvoor het Huishoudelijk Reglement aan te passen, dan zal ook een voorstel voor het aanpassen van het Huishoudelijk Reglement in stemming worden gebracht.
  • Het bestuur zal de initiatiefnemers meermaals op een betekenisvolle wijze betrekken bij de totstandkoming van dit voorstel.

2. Vertrouwen/zekerheid dat er in de toekomst ruimte is voor gesprek en meningsvorming over de koers van de partij.

Toelichting

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen zijn er veel ledengesprekken georganiseerd, waaronder een tour door het land. Na de val van het kabinet veranderde de context waarin de Europese verkiezingen plaats zullen vinden. Voor de beslissing over de Europese kandidatenlijst was het in de beleving van het bestuur niet mogelijk om zo'n uitgebreid traject op te tuigen als voor de Tweede Kamerverkiezingen is gedaan. Hierover verschilt het bestuur van mening met de initiatiefnemers. Volgens de initiatiefnemers had er tussen de aankondiging en de opening van het referendum meer tijd kunnen en moeten zitten, zodat er voldoende ruimte zou zijn voor inhoudelijk debat.

Hoe het ook zij, North en GroenLinks delen de wens om de betrokkenheid van leden in de toekomst te verbeteren.

Wat is er afgesproken?

• Het bestuur gaat nog voor de zomer met de initiatiefnemers in gesprek over de gesprek- en meningsvorming binnen de partij. De inzichten van dit gesprek dienen als input voor een nieuw traject voor gesprek- en meningsvorming in de partij.
  • Het bestuur start zo spoedig mogelijk een nieuw traject voor gesprek- en meningsvorming over de koers van de partij en de linkse samenwerking tussen nu en 2026. Het gesprek in de partij zal in elk geval op volgende manieren worden gevoerd met:
    • een nieuwe reeks online en fysieke ledengesprekken,
    • ruimte voor gesprekken tijdens grote evenementen, zoals de congressen,
    • een sub-sessie over de Europese samenwerking tijdens het aankomende congres waarbij de initiatiefnemers worden gevraagd om mee te denken over de invulling van deze sessie,
    • gesprekken op afdelingsniveau, door het bestuur ondersteund en waarbij aandacht is voor een goed proces in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.
  • Het bestuur maakt een routekaart over de vormgeving van de samenwerking met de PvdA voor de lange termijn. De basis van deze routekaart zal op het congres in april 2024 via een motie aan de leden worden voorgelegd.

Na ondertekening van afspraken heeft North het kort geding ingetrokken.