Voorbeelden van deze data zijn het ongewenst volgen van gebruikers en het plaatsen van advertenties. GroenLinks-Europarlementariër Kim van Sparrentak: “We weten al dat deze grootschalige ongewenste dataverzameling een schending is van onze privacy, maar uit dit onderzoek blijkt dat ook de klimaatimpact ook enorm is. Hoog tijd dat we gepersonaliseerde advertenties gebaseerd op deze gigantische dataverzameling verbieden.”

In het onderzoek wordt het verzamelen van data in smartphone-apps voor gepersonaliseerde advertenties als ongewenst en dus overbodig aangemerkt. De data die volgsystemen van derde partijen, zoals apps, over mensen verzamelen worden via een netwerk naar een server op een datacentrum gestuurd. Zowel het versturen van data via een netwerk als het functioneren van een datacentrum slurpt energie. Op basis van deze factoren is de CO2-uitstoot in het onderzoek berekend. 

Van Sparrentak: “Het feit dat grote techbedrijven ons constant volgen, gedetailleerde persoonlijke profielen bijhouden en op basis daarvan bepalen wat we online te zien krijgen is dus niet alleen schadelijk voor mens en maatschappij, maar ook voor het milieu. Een verbod hierop is echt noodzaak.”

Het Europees Parlement is bezig met wetgeving voor nieuwe regels op het internet. GroenLinks wil dat daar een verbod op gepersonaliseerde advertenties bijkomt. Zo slaan we twee vliegen in één klap; we zorgen dat er minder nutteloze data wordt verzameld én dat  het dataverbruik omlaag gaat. 

Daarnaast moet de Europese Commissie volgens GroenLinks snel aan de slag met duidelijke milieuregels voor technologie en datacentra. Het totale dataverkeer in de EU zal de komende jaren explosief groeien. Van Sparrentak: “Als het gaat om de milieu impact van de techsector steekt de Commissie vooralsnog haar kop in het zand. Vrijwillige afspraken zijn niet genoeg. Alleen duidelijke keuzes en regels zorgen ervoor dat de groeiende digitale sector het behalen van de klimaatdoelen ondersteunt en niet ondermijnt.”

Lees hier het gehele onderzoek.