De herindelingsverkiezingen zijn tussentijdse verkiezingen voor een gemeenteraad, in gemeenten die samenvoegen of juist afsplitsen.

Stemmen op GroenLinks

Jouw stem op GroenLinks maakt jouw nieuwe gemeente groener en socialer. Wij staan voor meer betaalbare woningen, werken aan gelijke kansen voor iedereen en zorgen voor elkaar. We pakken de klimaatcrisis aan en zorgen voor meer groen in de buurt.

Waar kun je stemmen?

Op woensdag 24 november kun je stemmen in Purmerend en Beemster (wordt: Purmerend), Heerhugowaard en Langedijk (wordt: Dijk en Waard), Uden en Landerd (wordt: Maashorst) en Boxmeer, Cuijk, Sint Anthonis, Mill en Sint Hubert, en Grave (wordt: Land van Cuijk).

GroenLinks en PvdA slaan voor de nieuwe gemeente Land van Cuijk de handen ineen en vormen één grote linkse partij om zo straks de gemeente groener, socialer en progressiever te maken.

Verkiezingsprogramma’s en kandidatenlijsten

Woon jij in Purmerend, Beemster, Heerhugowaard, Langedijk, Uden, Landerd, Boxmeer, Cuijk, Sint Anthonis, Mill en Sint Hubert of Grave? Ga dan stemmen! Alle verkiezingsprogramma’s en kandidatenlijsten zijn bekend. Je kunt ze hier per gemeente bekijken:

Verschil met gemeenteraadsverkiezingen

Verkiezingen voor een gemeentelijke herindeling zijn eigenlijk hetzelfde als normale gemeenteraadsverkiezingen. Het enige verschil is dat herindelingsverkiezingen altijd ingaan op 1 januari. De verkiezingen vinden daardoor bijna altijd plaats in het najaar voorafgaand aan de datum van de herindeling. Hierdoor vinden er in een heringedeelde gemeente geen reguliere verkiezingen meer plaats in maart.

Vanwege corona worden de verkiezingen dit jaar in sommige plaatsen gespreid over drie dagen. De uitslagen worden verwacht op woensdagavond.