Het plan om alle vliegtuigen die landen in of vertrekken uit Europa voor hun vervuiling te laten betalen, is voor de komende jaren van de baan. Europarlementariër Bas Eickhout vindt het absurd dat Europa de luchtvaartsector de hand boven het hoofd houdt en zo het principe dat de vervuiler betaalt aan de kant schuift. Een meerderheid in de milieucommissie van het Europarlement steunt helaas wel het voorstel om de luchtvaartsector alleen te laten betalen voor de CO2-uitstoot boven het Europees luchtruim.

Eickhout: “We blijven nu de oneerlijke concurrentie in stand houden, waardoor de vervuilendste manier van transport, de luchtvaart, nog steeds veel goedkoper is dan andere vervoersmiddelen. Dat is precies het omgekeerde van dat wat we willen bereiken.”

Geen belasting

Meer dan tienduizend energiecentrales en industriële installaties moeten rechten kopen om CO2 te mogen uitstoten, maar internationale vluchten worden grotendeels van deze plicht vrijgesteld. Op vliegtickets of de kerosine in vliegtuigen wordt momenteel ook geen belasting geheven.

Vanaf vorig jaar moesten eigenlijk alle vliegtuigen die landen in of vertrekken uit een Europese luchthaven betalen voor hun CO2-uitstoot. Deze maatregel wordt nu onder druk van Rusland, de Verenigde Staten en China ingetrokken tot in ieder geval 2016 als het aan het Europarlement ligt. EU-landen, waaronder ook Nederland, zien helemaal niets in de maatregel om ook vluchten uit bijvoorbeeld China te laten betalen voor de vervuiling boven het Europees luchtruim.

Treuzelen

Eickhout wil dat er een internationale oplossing komt om de vervuiling van vliegtuigen aan te pakken, maar snapt niet waarom Europese landen treuzelen met invoering van eigen beleid.

“Europa is een economisch een  grootmacht maar politiek een dwerg. We geven met knikkende knieën toe aan de druk van China en de VS, terwijl de we juist met rechte rug de internationale onderhandelingen hadden moeten leiden.”

We weten allemaal dat uitstel leidt tot afstel. Ondertussen neemt de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaartsector met zevenhonderd procent toe.

De milieucommissie van het Europarlement wil dat alle vluchten die landen in of vertrekken uit Europa betalen voor hun CO2-uitstoot boven het Europees luchtruim. Oók vluchten uit de Verenigde Staten, Rusland of India. Europese landen, waaronder Nederland, willen het voorstel nog verder uitkleden en alleen vluchten binnen de EU verplichten (voor een paar cent per enkeltje) CO2-rechten kopen. Volgens Eickhout is het helder dat Nederland haar oren volledig laat hangen naar de wensen van KLM.